Preguntes

Quina Normativa regula l'obtenció de la Cèdula d'Habitabilitat?

El Decret 141/2012 sobre condicions mínimes d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat, publicat al DOGC el 2 de novembre de 2012, regula les condicions mínimes d'habitabilitat que han de complir tots els habitatges en el territori de Catalunya, diferenciant els següents casos:

- Els habitatges construïts abans de l'11 d'agost de 1984, poden obtindre la cèdula o renovar-la si s'acredita que compleixen les condicions d'habitabilitat de l'annex 2 del Decret 141/2012. En el cas que no existeixi cèdula d'habitabilitat prèvia, també caldrà acreditar documentalment l'antiguitat de l'habitatge.

- Pel que fa als habitatges preexistents construïts posteriorment a l'11 d'agost de 1984, caldrà que compleixin les condicions d'habitabilitat que eren d'aplicació en data de finalització de l'obra o d'atorgament de la cèdula de 1ª Ocupació. Al següent quadre s'indiquen els decrets que cal complir en aquest cas:

Data de finalització de l'obra i Decret d'aplicació:

  • Des del 01/02/1984 fins el 17/04/1996: Decrets 346/1983 i 571/1983
  • Des del 18/04/1996 fins el 23/09/1996: Decret 274/1995
  • Des del 24/09/1996 fins el 16/02/1999: Decret 314/1996
  • Des del 17/02/1999 fins el 29/12/2003: Decret 28/1999
  • Des del 30/12/2003 fins el 8/10/2009: Decret 259/2003
  • Des del 9/10/2009 fins el 02/11/2012: Decret 55/2009
  • Des del 03/11/2012: Decret 141/2012

- Els habitatges d'obra nova hauran de complir les condicions d'habitabilitat fixades per a les cèdules de 1ª ocupació detallades a l'annex 1 del Decret 141/2012.

- Els habitatges dotacionals públics hauran de complir les condicions d'habitabilitat de l'annex 3 del Decret 141/2012.

- Finalment, els habitatges resultants d'intervencions de rehabilitació o gran rehabilitació en un edifici existent hauran de complir les condicions d'habitabilitat fixades a l'annex 4 del Decret 141/2012.

Enllaços de la Legislació vigent d'habitabilitat:

LLEI 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge. (DOGC núm. 5044 publicat el 09/01/2008)

DECRET 141/2012, de 30 d'octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat. (DOGC núm. 6245 publicat el 02/11/2012)

RESOLUCIÓ TES/741/2013, de 3 d'abril, per la qual s'aprova el model de la cèdula d'habitabilitat de conformitat amb el Decret 141/2012, de 30 d'octubre. (DOGC núm. 6352 publicat el 10/04/2013)

LLEI 9/2011, del 29 de desembre, de promoció de l'activitat econòmica. (DOGC núm. 6035 publicat el 30/12/2011)




Què és una cèdula d'habitabilitat i per a què serveix?

La cèdula d'habitabilitat és un document administratiu que acredita que un habitatge compleix les condicions mínimes d'habitabilitat que preveu la normativa vigent i és apte per a ser destinat a residència de persones en condicions dignes, (habitabilitat, salubritat i seguretat) segons la  normativa vigent, i sense perjudici que s'hi desenvolupin altres activitats autoritzades.

La cèdula d'habitabilitat s'anomena de segona ocupació si es refereix a habitatges usats o preexistents mentre que per als habitatges d'obra nova s'anomena cèdula d'habitabilitat de primera ocupació.

La cèdula d'habitabilitat és necessària per a transmetre un habitatge en venda, lloguer o cessió d'ús, en primera transmissió o en posteriors (llevat dels supòsits d'exoneració que preveu la normativa vigent). També és necessària per a donar-se d'alta dels serveis d'aigua, electricitat, gas, telecomunicacions i altres serveis. Finalment les companyies d'assegurances també demanen habitualment la cèdula per a contractar una assegurança de llar.


Què és un certificat d’habitabilitat, qui el pot realitzar i per a què serveix?

El certificat d'habitabilitat és el document amb el que un tècnic (arquitecte, arquitecte tècnic o aparellador) certifica que un habitatge compleix els requisits mínims d'habitabilitat i/o solidesa fixats per la normativa vigent. És imprescindible que el tècnic que realitza el certificat d'habitabilitat visiti interiorment l'immoble per tal de comprovar el compliment de les condicions d'habitabilitat exigides a la normativa.

El certificat d'habitabilitat és imprescindible per a tramitar i obtindre la cèdula d'habitabilitat d'un habitatge existent.


És obligatori que un habitatge disposi de cèdula d’habitabilitat?

Sí, és obligatori. Tal i com s'estableix a l'article 9 del Decret 141/2012, de 30 d'octubre, sobre les condicions d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat, tots els habitatges han de disposar de Cèdula d'Habitabilitat.

Els habitatges de nova construcció, els que hagin tingut modificacions en la superfície o s'hi alterin les condicions d'habitabilitat han de disposar de cèdula prèviament a la seva ocupació.

En la resta de supòsits, i per tal que les persones transmitents puguin lliurar la cèdula als adquirents, de conformitat amb el que preveu l'article 26.2 de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, cal que els habitatges disposin de cèdula d'habitabilitat en el moment en què es produeixi la seva transmissió entre vius, lloguer o cessió d'ús, incloses les derivades de segones i posteriors transmissions.

En cas d'habitatges promoguts sota qualsevol règim de protecció pública, la qualificació definitiva substitueix la cèdula d'habitabilitat de primera ocupació durant el mateix període de 15 anys si la data de qualificació és posterior al 09/10/09 i anterior al 3/11/12 i de 25 anys si és posterior. Un cop transcorregut aquest període des de l'expedició de la qualificació definitiva, les segones i posteriors transmissions requeriran l'obtenció de la cèdula d'habitabilitat.


És obligatòria la cèdula d’habitabilitat per a contractar l’aigua, gas, telecomunicacions i altres serveis?

Sí, és obligatori. D'acord amb l'article 11 del Decret 141/2012, de 30 d'octubre, sobre les condicions d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat, les empreses subministradores d'energia elèctrica, aigua, gas, telecomunicacions i altres serveis han d'exigir la cèdula d'habitabilitat vigent als usuaris finals perquè aquests puguin contractar els serveis, i n'han d'incorporar una còpia al seu expedient de contractació, tot això sense perjudici del compliment d'altres normes sectorials aplicables.

En el cas d'habitatges amb protecció oficial destinats a primera ocupació, s'ha d'incorporar una còpia de la qualificació definitiva.


És obligatòria la cèdula d’habitabilitat per a vendre o llogar un habitatge?

Sí, és obligatòria tant per a vendre com per a llogar. Atès que  tal i com s'estableix a l'article 26.2 de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge, i a l'article 9 del Decret 141/2012, de 30 d'octubre, sobre les condicions d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat, cal que els habitatges disposin de cèdula d'habitabilitat vigent en el moment en què es produeixi la seva transmissió entre vius, lloguer o cessió d'ús, incloses les derivades de segones i posteriors transmissions. En el cas de venda el notari exigeix la cèdula.


En cas d'habitatges promoguts sota qualsevol règim de protecció pública, la qualificació definitiva substitueix la cèdula d'habitabilitat de primera ocupació durant el mateix període de 15 anys si la data de qualificació és posterior al 09/10/09 i anterior al 3/11/12 i de 25 anys si és posterior. Un cop transcorregut aquest període des de l'expedició de la qualificació definitiva, les segones i posteriors transmissions requeriran l'obtenció de la cèdula d'habitabilitat.

Es poden vendre o comprar habitatges sense cèdula d’habitabilitat vigent?

Segons l'article 10 del Decret 141/2012, de 30 d'octubre, sobre les condicions d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat, les persones adquirents d'un habitatge poden exonerar de forma expressa als transmitents de l'obligació de lliurar la cèdula d'habitabilitat en els següents casos:

  • quan un habitatge usat o preexistent necessita obres de rehabilitació que li permetin el compliment de les condicions d'habitabilitat o,
  • quan el comprador té com a finalitat enderrocar l'habitatge.